DERIA DAN SENI
PERKEMBANGAN KEPEKAAN DERIA
Pelajar mula mendapat kematangan dalam perkembangan
kepekaaan deria semasa ia masih bayi lagi iaitu ketika berumur
0-2 tahun. mula matang ketika berumur 6-12 tahun
-
merupakan aspek perkembangan psikomotor yang mula-mula
diperolehi oleh kanak-kanak. Sebelum kanakkanak itu mula untuk
berbahasa.
-
dijalankan pada deria ini lebih menumpukan kepada persoalan
apa yang mereka dengan?
-
pengamatan dan pemerhatian.
-
sesuatu persepsi dengan tepat. Persepsi bermaksud seseorang
membuat interpretasi atau memberi makna kepada rangsangan
yang diterima oleh derianya.
Sentuhan biasanya dilakukan dengan menggunakan jari. IniMendergar melibatkan deria telinga. Untuk aktiviti yangMelihat menggunakan deria mata yang mengakibatkanRasa merupakan gerak hati atau kata hati pelajar. membuatTerdapat dua prasyarat bagi pembelajaran pergerakan.
terhadap aktiviti pembelajaran
Pelajar mesti mempunyai sikap dan tujuan yang positifdalam struktur kognitif pelajar harus digunakan untuk mengaitkan
dengan pelajaran baru.
-
penekanan kepada strategi :
Dalam proses pembelajaran, pengetahuan yang sedia adaHidu lebih menekankan kepada aspek penanggapan dgnKebolehan Mental Pelajarsetiap pelajar mendapat pembelajaran optima mengenai konsep
yang diajar oleh guru
Pendekatan Pengajaranuntuk membentuk penanggapan yang baik.
Pendekatan Inkuiri PenemuanPelajar mencari maklumat sendiri mengenai konsep melalui
situasi penyelesaian masalah. Pelajar akan berfikir dan menaakul
secara mental dengan menggunakan organ deria untuk
menyelesaikan masalah yang dihadapi.
Pendekatan ResepsiGuru menyampaikan maklumat mengenai konsep secara
langsung dengan bergantung kepada pelajar.
Pendekatan DeduktifGuru menghuraikan prinsip dan cirri-ciri penting dalam sesuatu
konsep dengan dikiuti dengan contoh-contoh spesifik yang
mengukuhkan konsep tersebut.
KEPENTINGAN KEPEKAAN DERIA
-
- Gambar kereta ( alam sekitar )
- Otak manusia (pengamatan) ( apabila kereta berlanggar)
- Manusia sakit (penanggapan) konsep.
Pancaindera ( telinga ) –Pemprosesan kognitifPersekitaran
Persekitaran memainkan peranan penting dalam meningkatkan
lagi perkembangan deria pelajar.
(a)
Aspek FizikalCahaya-dapat menerangi ruang bilik darjah.keselesaan pelajar.
Peredaran Udara-menimbulkan suasana pembelajaran danmurid sama ada dalam bilik stor atau almari.
Stor-tempat penyimpanan alat dan bahan serta hasil kerjakerja murid.
Panel dan Rak Pameran-untuk tujuan mempamerkan hasilKemudahan Asas
Kemahiran belajar untuk belajar- salin nota, ringkasan dll
Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis
Kemahiran pelbagai kecerdasan
Kemahiran generik-kem komunikasi,IT,kerja dlm kumpulan dll
secara seimbang, harmonis dan bersepadu.Menggalakkan proses pertumbuhan dan perkembangan pelajar
Perabot
Sinki dan punca elektrik dipasang ditempat yang sesuai
(b)
Aspek EmosiHiasan Dalaman-menggalakkan lagi interaksi pelajarselesa dan kondusif
Ruang-menimbulkan suasana pengajaran pembelajaran yangkepuasan pelajar dalam menghasilkan kerja seni.
(c)
Peragaan Hasil Kerja-dapat membina keyakinan danAspek Sosialmurid dan murid dengan guru.
Interaksi Murid-dapat menggalakkan interaksi murid denganFaktor yang Mempengaruhi Kebolehan Kepekaan Deria dalam
Proses Pengajaran dan Pembelajaran
Kemudahan Aktiviti KumpulanJangkaan (rajah) Hubungan latar depan dan belakangPenumpuan Tempoh masa Tugasan jelasPengalaman Susunan objekProses estetik dan daya kreativiti pelajar dapat dibahagikan
kepada empat iaitu
(A)merupakan proses individu melalui penajaman daya intuisi,
(b) Persepsi-Persepsi merupakan satu proses kesedaran dan reaksi
individu terhadap rangsangan. Faktor-faktor yang mempengaruhi
Persepsi
Jangkaan Hubungan latar depan dan belakangPenumpuan Tempoh masa Tugasan jelas(c)
menggambarkan sesuatu
(d)
menyesuaikan maklumat dalam rangsangan untuk membina
perhubungan yang mempunyai perkaitan dalam bentuk konsep
Pengalaman dan Susunan objekImaginasi-Merupakan daya khayalan atau kemampuanKonsepsi pelajar-Proses pembentukan konsep adalah untukPenggabungjalinan
Penggabungjalinan bermaksud proses mengintergrasikan berbagaibagai
kemahiran untuk menghasilkan satu pelajaran yang
bersepadu dan menyeluruh serta mengelakkan bosan.
Ciri-ciri Penggabungjalinan
a) Ia merupakan integrasi beberapa kemahiran yang terdapat dalam
satu-satu kemahiran iaitu gabungan kem fokus dan kem sampingan
(b) Proses penggabungjalinan berlaku di antara kemahiran yang
berkaitan dengan secara bersepadu serta menyeluruh.
Kebaikan Penggabungjalinan dalam Pengajaran
daripada mata pelajaran lain
Sebagai pengukuhan kepada kemahiran yang telah diperolehidapat membantu penguasaan kemahiran focus sebagai yang
dikehendaki dalam objektif pengajaran dan pembelajaran.
Kemahiran sampingan yang terdapat dalam penggabungjalinandalam kehidupan.
Pelajar berpeluang untuk menyatupadukan kem-kem yang perlupembelajaran yang menarik dan mengelakkan kebosanan.
Penggabungjalinan berkeupayaan menimbulkan suasana
Tiada ulasan:
Catat Ulasan