Khamis, 7 April 2011

DERIA DAN SENI

DERIA DAN SENI

PERKEMBANGAN KEPEKAAN DERIA
Pelajar mula mendapat kematangan dalam perkembangan
kepekaaan deria semasa ia masih bayi lagi iaitu ketika berumur
0-2 tahun. mula matang ketika berumur 6-12 tahun
-
merupakan aspek perkembangan psikomotor yang mula-mula
diperolehi oleh kanak-kanak. Sebelum kanakkanak itu mula untuk
berbahasa.
-
dijalankan pada deria ini lebih menumpukan kepada persoalan
apa yang mereka dengan?
-
pengamatan dan pemerhatian.
-
sesuatu persepsi dengan tepat. Persepsi bermaksud seseorang
membuat interpretasi atau memberi makna kepada rangsangan
yang diterima oleh derianya.
Sentuhan biasanya dilakukan dengan menggunakan jari. IniMendergar melibatkan deria telinga. Untuk aktiviti yangMelihat menggunakan deria mata yang mengakibatkanRasa merupakan gerak hati atau kata hati pelajar. membuat
Terdapat dua prasyarat bagi pembelajaran pergerakan.
terhadap aktiviti pembelajaran
Pelajar mesti mempunyai sikap dan tujuan yang positif
dalam struktur kognitif pelajar harus digunakan untuk mengaitkan
dengan pelajaran baru.
-
penekanan kepada strategi :
Dalam proses pembelajaran, pengetahuan yang sedia adaHidu lebih menekankan kepada aspek penanggapan dgn
Kebolehan Mental Pelajar
setiap pelajar mendapat pembelajaran optima mengenai konsep
yang diajar oleh guru
Pendekatan Pengajaran
untuk membentuk penanggapan yang baik.
Pendekatan Inkuiri Penemuan
Pelajar mencari maklumat sendiri mengenai konsep melalui
situasi penyelesaian masalah. Pelajar akan berfikir dan menaakul
secara mental dengan menggunakan organ deria untuk
menyelesaikan masalah yang dihadapi.
Pendekatan Resepsi
Guru menyampaikan maklumat mengenai konsep secara
langsung dengan bergantung kepada pelajar.
Pendekatan Deduktif
Guru menghuraikan prinsip dan cirri-ciri penting dalam sesuatu
konsep dengan dikiuti dengan contoh-contoh spesifik yang
mengukuhkan konsep tersebut.

KEPENTINGAN KEPEKAAN DERIA
-
- Gambar kereta ( alam sekitar )
- Otak manusia (pengamatan) ( apabila kereta berlanggar)
- Manusia sakit (penanggapan) konsep.
Pancaindera ( telinga ) –Pemprosesan kognitif
Persekitaran
Persekitaran memainkan peranan penting dalam meningkatkan
lagi perkembangan deria pelajar.

(a)
Aspek Fizikal
Cahaya-dapat menerangi ruang bilik darjah.
keselesaan pelajar.
Peredaran Udara-menimbulkan suasana pembelajaran dan
murid sama ada dalam bilik stor atau almari.
Stor-tempat penyimpanan alat dan bahan serta hasil kerja
kerja murid.
Panel dan Rak Pameran-untuk tujuan mempamerkan hasil
Kemudahan Asas
Sinki dan punca elektrik dipasang ditempat yang sesuai

(b)
Aspek Emosi
Hiasan Dalaman-menggalakkan lagi interaksi pelajar
selesa dan kondusif
Ruang-menimbulkan suasana pengajaran pembelajaran yang
kepuasan pelajar dalam menghasilkan kerja seni.

(c)
Peragaan Hasil Kerja-dapat membina keyakinan danAspek Sosial
murid dan murid dengan guru.
Interaksi Murid-dapat menggalakkan interaksi murid dengan

Faktor yang Mempengaruhi Kebolehan Kepekaan Deria dalam
Proses Pengajaran dan Pembelajaran
Kemudahan Aktiviti Kumpulan
Jangkaan (rajah)  Hubungan latar depan dan belakang
Penumpuan  Tempoh masa  Tugasan jelas
Pengalaman  Susunan objek

Proses estetik dan daya kreativiti pelajar dapat dibahagikan
kepada empat iaitu

(A)merupakan proses individu melalui penajaman daya intuisi,

(b) Persepsi-Persepsi merupakan satu proses kesedaran dan reaksi
individu terhadap rangsangan. Faktor-faktor yang mempengaruhi
Persepsi
Jangkaan  Hubungan latar depan dan belakang
Penumpuan  Tempoh masa  Tugasan jelas

(c)
menggambarkan sesuatu

(d)
menyesuaikan maklumat dalam rangsangan untuk membina
perhubungan yang mempunyai perkaitan dalam bentuk konsep
Pengalaman dan  Susunan objekImaginasi-Merupakan daya khayalan atau kemampuanKonsepsi pelajar-Proses pembentukan konsep adalah untuk

Penggabungjalinan
Penggabungjalinan bermaksud proses mengintergrasikan berbagaibagai
kemahiran untuk menghasilkan satu pelajaran yang
bersepadu dan menyeluruh serta mengelakkan bosan.

Ciri-ciri Penggabungjalinan

a) Ia merupakan integrasi beberapa kemahiran yang terdapat dalam
satu-satu kemahiran iaitu gabungan kem fokus dan kem sampingan
(b) Proses penggabungjalinan berlaku di antara kemahiran yang
berkaitan dengan secara bersepadu serta menyeluruh.

Kemahiran belajar untuk belajar- salin nota, ringkasan dll

Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis

Kemahiran pelbagai kecerdasan

Kemahiran generik-kem komunikasi,IT,kerja dlm kumpulan dll

Kebaikan Penggabungjalinan dalam Pengajaran

daripada mata pelajaran lain
Sebagai pengukuhan kepada kemahiran yang telah diperolehi

dapat membantu penguasaan kemahiran focus sebagai yang
dikehendaki dalam objektif pengajaran dan pembelajaran.
Kemahiran sampingan yang terdapat dalam penggabungjalinan

dalam kehidupan.
Pelajar berpeluang untuk menyatupadukan kem-kem yang perlu

pembelajaran yang menarik dan mengelakkan kebosanan.
Penggabungjalinan berkeupayaan menimbulkan suasana

secara seimbang, harmonis dan bersepadu.
Menggalakkan proses pertumbuhan dan perkembangan pelajar
Perabot

Tiada ulasan:

Catat Ulasan