Khamis, 7 April 2011

Isu-isu Berkaitan Seni Dalam Pendidikan

Isu-isu Berkaitan Seni Dalam Pendidikan

a. Penyerapan tiga dalam satu
b. Penerimaan Seni Dalam Pendidikan di sekolah
c. Perlaksanaan di sekolah
d. Kekaburan matlamat dan objektif
e. Pertindihan subjek seni yang sedia ada
f. Masa interaksi guru bertambah
g. Mata muridan rileks – tiada peperiksaan

KEPENTINGAN

Peranan Ekspresi-
peluanguntuk murid membina keyakinan menajamkan persepsi,
meningkatkan kreativiti dan meningkatkan nilai estetik.
Peranan Emosi- Emosi merupakan perasaan jiwa yang kuat

Konsep IQ dan EQ
Intellegence – dikaitkan dengan keupayaan mental melakukan
proses kognatif seperti membaca, menulis, mengira dan
menyelesaikan masalah. Perkembangan pesat dalam bidang
sains otak atau “neurology” mendapati emosi dapat
mempengaruhi kecerdasan (EQ).
Peranan Imaginasi- Proses kreativiti dan imaginasi boleh

GLOSARI

Ekspresi
luahan berkarya
– Luahan perasaan, luahan gagasan, luahan pendapat,

Emosi
– Perasaan yang kuat, dalaman , emansipasi.

Estetik
– Kecantikan

Maridan
baik-baik.
– Berkehendak; asal kata murid; berkehendak yang

Imaginasi
– Gambaran/kerangka imej
Intuisi
– Gerak hati, qalbu
melibatkan;
(i) Perasaan dalaman kanak-kanak, imaginasi dan kreativiti
(ii) Pengalaman kanak-kanak melalui interaksi dan tindakan yang
diambil
(iii) Kebolehan kanak-kanak meluahkan perasaannya secara
lahiriah.
 
seperti sedih, gembira, takut dan geli. Emosi yang mempengaruhi
ingatan.
Aktiviti Seni Dalam Pendidikan memberi 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan