Isu-isu Berkaitan Seni Dalam Pendidikan
a. Penyerapan tiga dalam satu
b. Penerimaan Seni Dalam Pendidikan di sekolah
c. Perlaksanaan di sekolah
d. Kekaburan matlamat dan objektif
e. Pertindihan subjek seni yang sedia ada
f. Masa interaksi guru bertambah
g. Mata muridan rileks – tiada peperiksaan
KEPENTINGAN
Peranan Ekspresi-
peluanguntuk murid membina keyakinan menajamkan persepsi,
meningkatkan kreativiti dan meningkatkan nilai estetik.
Peranan Emosi- Emosi merupakan perasaan jiwa yang kuat
Konsep IQ dan EQ
Intellegence – dikaitkan dengan keupayaan mental melakukan
proses kognatif seperti membaca, menulis, mengira dan
menyelesaikan masalah. Perkembangan pesat dalam bidang
sains otak atau “neurology” mendapati emosi dapat
mempengaruhi kecerdasan (EQ).
Peranan Imaginasi- Proses kreativiti dan imaginasi boleh
Intuisi – Gerak hati, qalbu
GLOSARI
Ekspresi
luahan berkarya
– Luahan perasaan, luahan gagasan, luahan pendapat,Emosi
– Perasaan yang kuat, dalaman , emansipasi.Estetik
– KecantikanMaridan
baik-baik.
– Berkehendak; asal kata murid; berkehendak yangImaginasi
– Gambaran/kerangka imejIntuisi – Gerak hati, qalbu
melibatkan;
(i) Perasaan dalaman kanak-kanak, imaginasi dan kreativiti
(ii) Pengalaman kanak-kanak melalui interaksi dan tindakan yang
diambil
(iii) Kebolehan kanak-kanak meluahkan perasaannya secara
lahiriah.
seperti sedih, gembira, takut dan geli. Emosi yang mempengaruhi
ingatan.
Aktiviti Seni Dalam Pendidikan memberi
Tiada ulasan:
Catat Ulasan